
 

 

The nonprofit Public Employees for Environmental Responsibility sued U.S. EPA 

today, accusing the agency of withholding records on its contentious guidelines for 

radioactivity in drinking water. 

The lawsuit filed in the U.S. District Court for the District of Columbia, says EPA failed 

to respond "within the statutory deadline" to a Freedom of Information Act request for 

the draft protective action guide for drinking water after a radiation accident. 

EPA says the guide, which is expected to be finalized before the next president's 

inauguration, would help state and local agencies formulate plans to prevent the acute 

and chronic effects of radiation from water. 

PEER and other critics of the rule say EPA is suggesting radiation levels that exceed 

Safe Drinking Water Act thresholds. 

"We hope the lawsuit draws attention to the fact that this isn't ready for finalization," said 

Jeff Ruch, PEER's executive director. 

For example, while the law's maximum level for iodine-131 is 3 picocuries per liter, the 

proposed guideline's limit is 10,350 picocuries per liter. 

The statute's limit for strontium-90 is 8 picocuries per liter, while the proposed guide's is 

7,400 picocuries per liter. 

The complaint says EPA has failed to produce records in response to PEER's Sept. 6 

document request. 

The guide was initially proposed at the end of the George W. Bush administration but 

wasn't finalized. The end-of-the-year push under President Obama is similar to EPA's 

attempts eight years ago. 

"For us, it's sort of like déjà vu all over again," Ruch said. 

In comments to EPA, many state regulators praised the guide for providing the clarity 

they need to prepare for emergencies. 

DRINKING WATER:  

EPA is sued for documents on radioactivity guidelines  
 

Tiffany Stecker, E&E reporter  

Published: Monday, October 24, 2016  

http://www.eenews.net/assets/2016/10/24/document_gw_03.pdf
http://www.eenews.net/assets/2016/06/07/document_pm_02.pdf
http://www.eenews.net/staff/Tiffany_Stecker


"Such effort has been a long time coming," wrote Joseph Crisologo, senior engineer for 

the California State Water Resources Control Board's Division of Drinking Water. 

EPA declined to comment on the lawsuit, saying it does not comment on pending 

litigation. 

The White House Office of Management and Budget completed its review last week of a 

manual with radiation dose guidelines to prevent or minimize radiation exposure after 

incidents. It does not include guidance on drinking water. 

 

Want to read more stories like this?  

Click here to start a free trial to E&E -- the best way to track policy and markets.  

ABOUT GREENWIRE – THE LEADER IN ENERGY & ENVIRONMENTAL POLICY NEWS  

Greenwire is written and produced by the staff of E&E News. The one-stop source for those who need to stay on top 

of all of today's major energy and environmental action with an average of more than 20 stories a day, Greenwire 

covers the complete spectrum, from electricity industry restructuring to Clean Air Act litigation to public lands 

management. Greenwire publishes daily at 1 p.m.  

http://www.eenews.net/trial?r=emailed_story_1060044710

